Voorlichting aan OBS de Westerschool in Wildervank

Op dinsdag 15 september heeft DMG een serie van vijf voorlichtingen gegeven aan groep 6, 7 en 8 van de Westerschool in Wildervank. De Westerschool startte met de zogenoemde ‘Gouden Weken’, waarin groepsvorming en omgaan met elkaar centraal staan. In het kader daarvan heeft DMG de voorlichtingen verricht. De leerlingen hebben op een dynamische, speelse en interactieve manier kennis gemaakt met hun eigen vooroordelen en het denken in stereotyperingen, met discriminatie als overkoepelend thema.

Groep 6 en 7 hebben met de hele klas meegedaan aan het spel ‘Wie = Wie?’. In het klaslokaal stonden 10 levensgrote portretten van 10 verschillende personen, die duidelijk van elkaar verschillen op basis van kenmerken als leeftijd, afkomst en geslacht. Aansluitend kregen de kinderen 10 minibiografieën te horen, maar daarbij wisten ze niet welke biografie bij welke persoon hoorde: aan hen de schone taak de juiste biografie aan de juiste persoon te koppelen! Vooroordelen komen dan zeker de kop opsteken en ze blijken dan vaak niet juist! Het was voor de kinderen een leuke ervaring en ze kwamen erachter dat je aan het uiterlijk van mensen eigenlijk niet kan zien hoe ze daadwerkelijk zijn.

Groep 8 deed een andere werkvorm: ‘Wie van de Drie?’. Deze activiteit is gebaseerd op het bekende TV-spel uit de jaren '70. Drie personen (vrijwilligers bij DMG) stellen zich voor aan de klas. Alle drie zeggen dat ze homoseksueel zijn. Het is aan de klas om er in drie vraagrondes achter te komen wie van de drie de waarheid spreekt, dus: wie is de echte homo? Doel van de activiteit is om op een speelse en ontspannen manier homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Ook hier spelen vooroordelen en stereotypen een rol en dat weten de kinderen van groep 8 van de Westerschool in Wildervank nu ook!